Luka Brčko je, u drugoj polovini 2018. imala 20 odsto manje prihoda nego za prvih šest mjeseci prošle godine. Kažu da su prihodi opali za petinu zbog neplovnosti Save u tom periodu. U rukovodstvu “Luke” ističu da bi sve bilo drugačije da je plovni put uređen.
Poslovanje preduzeća koje se, uglavnom, zasniva na pretovaru, zavisi od vodostaja i vremenskih uslova. Problem godinama pokušava da se riješi.
Svi dosadašnji pokušaji da se to riješi od strane Evropske i Svjetske banke do sada nije nailazilo na razumijevanje. Pa, evo i sada smo ponovo u razgovorima Svjetske banke za kredit koji bi koristili za čišćenje plovnog puta rijeke Save. Međutim, to ide vrlo sporo- kaže Marinko Viljušić, direktor JP “Luka Brčko”.
Uređenje plovnog puta
Nešto optimističniji je gradonačelnik Brčko Distrikta. Siniša Milić kaže da bi, tokom ove godine, trebalo da se obave pripremne radnje a 2020. i da se krene sa uređenjem plovnog puta. Podsjeća da je riječ o velikom projektu u koji su uključene zemlje u slivu Save i da bi Brčko distriktu trebalo da pripadne 13,7 miliona eura od kojih bi dio išao i za luku.
Dio projekata iz ovog kredita, ne kredita, više granta, riječ je negdje oko 80 odsto grantovskih sredstava, bi bio utrošen i za revitalizaciju luke. Govorimo o projektu Svjetske banke koji je u pripremi. Te jedan projekat Evropske banke za obnovu i razvoj koji je BiH ratifikovala a koji je zastao pred institucijama Brčko distrikta. One su trebale da odobre subsidijarni ugovor. Taj problem još uvijek nije okončan.
https://www.youtube.com/watch?v=__Q8ZGN6MAc
Dok se u institucijama Distrikta bore oko odobravanja ugovora, za to vrijeme se u Luci Brčko bore za opstanak. Riješili su da prošire poslovanje. Pretovaraće i kontejnere sa robom koji će stizati iz luka Rijeka, Kopar i Ploče. Trenutno pregovaraju sa klijentima. Pregovaraju i sa Upravom za indirektno oporezivanje BiH kako bi omogućili carinjenje te robe u Brčkom. Projekat uređenja plovnog puta Save je označen kao kapitalni. Trebalo da poveća plovnost rijeke u dužini 500 kilometara što bi trebalo da omogući brži transport robe, poboljša ekonomski razvoj regije, ali i omogući zaštitu životne sredine.
Izvor: ATV.