Prelevmani su tema o kojoj će se pisati i narednom periodu. U tekstu koji smo objavili, “Nisu glasali za prelevmane, a evo i zašto”, navedeni su razlozi zbog kojih određeni ministri u Savjetu ministara BiH nisu podržali uvođenje prelevmana. Od Ministarstva poljoprivrede Republike Srpske smo tražili odgovor da li su iznešeni navodi tačni. Saopštenje ministarstva prenosimo u cijelosti.
Saopštenje
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srpske odnosno Vlada Republike Srpske inicijativu za uvođenje prelevmana odnosno posebnih zaštitnih mjera na uvoz određenih proizvoda porijeklom iz Evropske unije, nije uputilo, kako navode pojedini ministri u Savjetu ministara BiH, „po nalogu Vlade Republike Srpske zbog lošeg stanja i slabih podsticaja za proizvođače u Republici Srpskoj“.
Podsjećamo, Resorno Ministarstvo i Vlada su inicijativu uputili prije svega radi zaštite domaće poljoprivredne proizvodnje, kako u Republici Srpskoj tako i u Federaciji BiH, a prije svega od prekomjernog uvoza svinjskog i goveđeg mesa.
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srpske i Vlada Republike Srpske saslušali su apele poljoprivrednih proizvođača i iz Republike Srpske, ali i iz Federacije BiH, o čemu je više puta i javno govorio predsjednik Udruženja poljoprivrednika Federacije BiH Nedžad Bićo. Apeli poljoprivrednika da se uvedu zaštitne mjere na uvoz svinjskog i goveđeg mesa nisu rezultat „slabih podsticaja u Republici Srpskoj“, kako to pojedini ministri u Savjetu ministara BiH navode, nego prije svega želje da se zaustavi trend prekomjernog uvoza i zaštite domaći proizvođači.
Paralelno sa aktivnostima na zaštiti domaće proizvodnje kroz uvođenje povećane takse na uvezeno meso, treba raditi i na tome da se na našem tržištu obezbijedi dovoljno kvalitetnih domaćih proizvoda ukoliko bi te zaštitne mjere zaživjele.
Podsticaji
Kada su u pitanju navodi da je sve navodno urađeno „zbog loših podsticaja u Republici Srpskoj“, ovo Ministarstvo posebno želi da naglasi da je ukupan budžet za poljoprivredu u Republici Srpskoj u 2020.godini bio 90 miliona KM (75 miliona agrarnog budžeta, uz 10 miliona KM iz Kompenzacionog fonda i 5 miliona od opština Republike Srpske), dok je u Federaciji iznosio 112 miliona (87 miliona iz agrarnog budžeta, 25 miliona iz kantonalnih i opštinskih budžeta).
Međutim, treba imati u vidu da se u Republici Srpskoj 87 miliona KM dijeli na 41.000 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava, a u Federaciji BiH 110 miliona na 100.000 registrovanih gazdinstava. Podjelom ovih brojki dolazimo do podataka da su ulaganja u poljoprivredu u 2020.godini po gazdinstvu u Republici Srpskoj bila 2195 KM, dok su u Federaciji BiH iznosila 1120 KM.
Iz ovih podataka je jasno da su tvrdnje pojedinih „neimenovanih“ ministara iz Savjeta ministara BiH apsolutno neutemeljene.
Zemlje okruženja
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srpske demantuje i navode pojedinih „neimenovanih“ ministara iz Savjeta ministara BiH, a poznato nam je iz kojih „izvora“ ovakve izjave dolaze, da je namjera da se kroz uvođenje zaštitnih mjera na uvoz svinjskog i goveđeg mesa iz EU, „uvoz ustvari preusmjeri na zemlje koje nisu članice EU, kao što su Srbija, Rusija, Argentina ili Australija“.
Osnovni cilj uvođenja carina na uvoz animalnih proizvoda iz zemalja EU je uspostavljanju ravnopravnih tržišnih odnosa domaćih poljoprivrednih proizvođača koji su usled manje ekonomije obima i nižeg nivoa ulaganja manje cjenovno konkurentni u odnosu na EU proizvođače koji zahvaljujući višem nivou zaštite domaće proizvodnje i trenutnim problemima plasmanja EU mesa na tržište trećih zemalja sa damping cijenama ugrožavaju našu domaću proizvodnju. Uvođenjem carina ne zatvaraju se granice na uvoz, već se utiče na izjednačavanje snaga na tržištu što je predviđeno SSP-om, te daje prostor za jačanje domaće proizvodnje.