Luka Brčko je jedina međunarodna luka u Bosni i Hercegovini, a u prvoj polovini ove godine uspjela je ostvariti povećanje obima posla u svojoj primarnoj djelatnosti, odnosno pretovaru robe. Njeni djelatnici suočavaju se s nizom problema, međutim, to ih ne ometa u kvalitetnom obavljanju posla.
Zbog svoje pozicioniranosti Luka Brčko je jedan od privrednih potencijala naše zemlje koji nije dovoljno iskorišten. A zastarjela oprema, loša plovnost rijeke Save te zatvaranje mosta Brčko-Gunja u Hrvatskoj glavni su izazovi s kojima se suočava.
Pretovar robe
Direktor jedine međunarodne luke u BiH Marinko Viljušić kaže da su u periodu od januara do jula ove godine uspjeli pretovariti 93.000 tona različite robe. To je, navodi on, povećanje u odnosu na godinu ranije za sedam-osam hiljada tona.
Što se tiče pretovara robe, možemo biti veoma zadovoljni. Naš najveći komitent je Sisecam Soda iz Lukavca s kojom smo ove godine napravili pretovar u iznosu od skoro 60.000 tona. Zatim slijede Delta S iz Brčkog, ArcelorMittal iz Zenice te TMD iz Gradačca.
Osnovna djelatnost Luke Brčko je pretovar robe široke potrošnje. Međutim, zbog loše plovnosti rijeke Save koja se u toku godine ne može koristiti tri-četiri mjeseca, tok poslovanja je u znatnoj mjeri umanjen u ovom segmentu. Ovaj problem postoji već skoro četiri decenije. Njegovo rješenje se ogleda u čišćenju plovnog puta rijeke.
Mi smo u pregovorima sa Svjetskom bankom na projektu stabilizacije rijeka Save i Drine. Jedan od segmenata je i čišćenje plovnog puta na rijeci Savi. Vrijednost projekta je 244 miliona eura i nadam se da će se ovo u skorije vrijeme riješiti, a sve kako bi luka zasjala svojim punim sjajem.
Zbog problema plovnosti Save, u brčkoj luci su morali uvesti i dodatne djelatnosti.
Tu je prije svega iznajmljivanje skladišta, a možemo se pohvaliti da je iskorištenost u ovom trenutku 100-postotna. Treća djelatnost je iznajmljivanje carinskog terminala, a nova nam je kontejnerski terminal u kojem se vrši pretovar i skladištenje kontejnera.
Dotrajala infrastruktura
Luka Brčko trenutno raspolaže izuzeno dotrajalom infrastrukturom koja je stara 50 godina. Kao najvažniji elementi navedeni su utovarivači i dvije lučne dizalice uz pomoć kojih radnici vrše pretovar robe, a kada dođe do kvarova samostalno ih otklanjaju.
Kako bi se dodatno unaprijedilo djelovanje ove luke, uskoro bi trebala početi realizacija projekta revitalizacije, a za modernizaciju infrastrukture planirano je ulaganje deset miliona eura. Revitalizacija će se izvršiti kreditnim i grant-sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).
Pet projekata
Projekt je ovo za koji godinama nije postojala politička volja u Brčkom, međutim, stvari su se sada pomjerile s mrtve tačke. Ukupno će biti ostvareno pet projekata, a realizacija prvog bi trebala početi u oktobru, eventualno novembru ove godine.
Evropska banka trenutno bira konsultanta koji će pomoći Vladi Brčko Distrikta i Luci Brčko kako bi raspisali tendere za odabir najboljih ponuđača za izvođenje radova u pet projekata. Mi trenutno radimo na četiri projekta. Peti se odnosi na izgradnju nove pruge od Stanice Novo Brčko do luke. Ovdje imamo određenih problema, jer se projektni zadatak ne podudara s urbanističkim planom grada Brčko. To ćemo morati prvo riješiti, a onda ići u daljnju realizaciju.
U Luci Brčko zaposleno je 67 osoba, a u ovom trenutku nema potrebe za angažmanom dodatne radne snage. Međutim, nakon izrvšenja revitalizacije u jedinoj međunarodnoj luci u našoj zemlji trebalo bi uslijediti uvođenje novih djelatnosti. Samim tim i otvaranje novih radnih mjesta.
Teritorija Luke Brčko prostornim kapacitetima pokriva površinu od skoro 14 hektara. Veći dio površine sačinjava operativna obala s pomoćnim i pratećim sadržajima, otvorena i zatvorena skladišta te radionički prostor.
Prema dispoziciji u odnosu na plovni put svrstava se u luku na otvorenoj obali. U sklopu lučke teritorije nalazi se i carinski terminal površine pet hiljada kvadratnih metara.
Izvor: Klix