
Iako nije široko rasprostranjena među domaćim voćarima, mušmula se pokazala kao isplativa voćna vrsta, koja uz minimalna ulaganja može donijeti dobar profit. Ova kultura ne zahtijeva značajnu količinu rada, a njen uzgoj je relativno jednostavan, što je čini atraktivnim izborom za proizvođače.
Mušmula se uzgaja na visinama do 800 metara nadmorske visine, što znači da su uslovi u mnogim dijelovima zemlje povoljni za njen rast. Iako početno ulaganje u sadnice može biti jedini veći trošak, sa cijenama od jednog do dva evra po sadnici, ukupna ulaganja ostaju niska.
Osim toga, voćnjaci mušmule ne zahtijevaju stalnu mehaničku obradu zemljišta, jer voće prepušta da se samo bori i pronalazi izvor vode, što štedi na dodatnim troškovima.
Kada je riječ o prinosima, mušmula daje rod od dvije do tri tone po hektaru, što zavisi od vremenskih uslova. Kvalitet plodova je obično zadovoljavajući, a plodovi su krupni i bogati hranljivim materijama, posebno vitaminom C, koji je u mušmuli čak u većim količinama nego u limunu ili pomorandži.
Iako u Srbiji još uvijek nije postala masovna kultura, sve je više proizvođača koji prepoznaju njen potencijal. Trenutna cijena plodova mušmule varira između 80 i 120 dinara po kilogramu. Ove cijene omogućavaju dobar dodatni prihod, a ulaganja su minimalna, što ovu proizvodnju čini isplativom.
Pored prodaje sirovih plodova, mušmula može donijeti profit i kroz preradu. Rakija od mušmule, koja se u nekim zemljama prodaje kao luksuzni proizvod, takođe je potencijalna prilika za dodatnu zaradu. Cijena litra rakije od mušmule na tržištu može dostići od 1.200 do 1.700 dinara, što je čini još jednim unosnim segmentom ove proizvodnje.
Za veće zasade, poput površine od dva hektara, moguće je obezbijediti stabilne prihode koji mogu pokriti životne troškove. U tom smislu, mušmula se profilisala kao voće koje je i ekonomski isplativo i ekološki prihvatljivo, pružajući proizvođačima priliku za stabilan prihod sa minimalnim ulaganjima.
Sve u svemu, mušmula predstavlja kulturu koja donosi profit, a uz pogodnosti u pogledu proizvodnje i tržišta, ovaj voćnjak postaje sve češći izbor za poljoprivrednike koji traže isplativu i nisko-investicijsku alternativu u poljoprivredi.
(bizportal.rs)