Hercegovačko ekstra djevičansko maslinovo ulje je i službeno proglašeno autohtonim proizvodom sa oznakom izvornosti odnosno zaštićenog porijekla. Vrhunac je to zaštite nekog proizvoda koji sada ima dodatnu vrijednost, a hercegovački maslinari se nadaju boljem plasmanu autohtonih maslinovih ulja na svjetsko tržište.
Zaštita oznakama porijekla omogućuje stvaranje identiteta i više cjenovne kategorije autohtonih proizvoda. Za hercegovačke maslinare, kažu, izvrsna prilika da ulja ovog podneblja ujedinjena u zajednički brend „Zlatne kapi Hercegovine“ dobiju međunarodnu prepoznatljivost.
„Zaštita zemljopisnog porijekla hercegovačkim maslinarima je od velikog značaj , a brend Zlatne kapi Hercegovine će pomoći našem probitku na europsko tržište jer sam uvjeren da naša ulja već mogu konkurirati već postojećim svjetskim brendovima“, kazao je Ivan Milas, maslinar iz Gruda.
Dragan Musa maslinar je iz Maloševića: „Ulja iz Hercegovine su iznimne kvalitete, mi smo ove godine imali preko 80 zlatnih nagrada za maslinovo ulje“.
Pokazuju to brojne analize koje su hercegovačkim maslinarima i proizvođačima ulja dali najviše ocjene kvalitete. Od 2018. godine krenulo se i u ispitivanje ljekovitih svojstava ulja.
„Prošle godine smo imali 164 uzorka, 99 je zadovoljilo uredbe Europske komisije da imamo ljekovita svojstva i da se to može staviti na etiketu ulja“, navodi Marko Ivanković, direktor Federalnog agromediteranskog zavoda.
Oznaka izvrsnosti je vrhunac zaštite proizvoda na nacionalnoj razini. Slijede koraci za zaštitu i izvan tih okvira.
„Budući da je legislativa identična Europskoj uniji, mi ćemo moći ići na proces zaštite i za europski region – automatski time sprječavamo svaku vrstu zlouporabe, falsifciranja ili prodaje ovog proizvoda od nekog drugog“, ističe Džemil Hajrić, direktor Agencije za sigurnost hrane BiH.
Oznaka zaštićenog porijekla za ekstra djevičansko maslinovo ulje će pomoći razvoju i promociji maslinarstva u Hercegovini i u kontekstu razvoja gastroturizma. Prema brojnim istraživanjima, turisti traže upravo prepoznatljiva i autentična gastroiskustva.
„A kad se to spusti na nivo iskustva posjete jednoj uljari ili masliniku i kad se to stavi u kontekst kupovine turističkog suvenira, što može biti bilo koja flašica maslinovog ulja, to će onda imati pozitivne efekte na lokalnu zajednicu“, objašnjava Feđa Begović, direktor projekta USAID turizam.
U Hercegovini je oko 500 hektara površine pod nasadima maslina. Ova godina je zbog vremenskih prilika za maslinare bila vrlo izazovna, no ulja će, kažu, biti dovoljno i bit će odlične kvalitete. Cijena će mu, kako sada stvari stoje, biti nešto viša, očekuje se i do 40 maraka po litri.
(federalna.ba)